علت برفک زدن یخچال فریزر

علت برفک زدن یخچال فریزر چیست؟ آیا یخچال هم برفک میزند؟ دلیل برف زدن یخچال فریزرهای نوفراست چیست؟ … اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات

علت برفک زدن یخچال فریزر چیست؟ آیا یخچال هم برفک میزند؟ دلیل برف زدن یخچال فریزرهای نوفراست چیست؟ … اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید، کافی است تا انتهای این مقاله از آقای تعمیرات همراه باشید تا به راحتی در منزل خود به عیب یابی و رفع مشکل برفک زدن در یخچال فریزر و ساید بای ساید ها بپردازید.

همراهان گرامی؛ بعد از مطالعه مقاله علت برفک زدن یخچال فریزر چنانچه قادر به رفع ایراد دستگاه خود نبودید همکاران ما در آقای تعمیرات در خدمت شما عزیزان هستند.

علت برفک زدن یخچال در یک نگاه

علت برفک زدن یخچال فریزر چیست؟ آیا یخچال هم برفک میزند؟ دلیل برف زدن یخچال فریزرهای نوفراست چیست؟ … اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات
علت برفک زدن یخچال فریزر چیست؟ آیا یخچال هم برفک میزند؟ دلیل برف زدن یخچال فریزرهای نوفراست چیست؟ … اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات

چرا یخچال برفک میزند؟ با نگاه کردن به جدول زیر به راحتی دلیل را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که یخچال از هر مدلی که باشد، نباید در مجاورت دستگاه های گرما زا به مانند اجاق گاز قرار بگیرد.

مشکلعلت
برفک زدن یخچال فریزرهای قدیمیسیستم این یخچال ها از نوع برفکی میباشد و برفک میزند.اگر برفک زدن زیاد تر شد، مشکل از لاستیک یا ترموستات است.
برفک زدن یخچال فریزرهای نیمه الکترونیکی(تایمر دار)لاستیک دور درب دفرمه شده و یا پارگی دارد.سنسور محیطی خراب است و موتور یکسره کار میکند.تایمر دیفراست، ترمودیسک، ترموفیوز و یا المنت مشکل دارد.
“خرابی هر کدام از این قطعات باعث دیفراست نکردن (یخزدایی) می‌شود.”گرفتگی در قسمت فاضلاب، مانع خروج برفک های آب شده می‌شود.در نتیجه در فرایند برفک زدایی (دیفراست) اختلال ایجاد می‌شود.
برفک زدن یخچال فریزر های تمام الکترونیکی (دارای برد الکترونیکی)نوار دور درب مشکل دارد، هوای محیط وارد و هوای سرد یخچال فریزر خارج میشود.سنسور محیطی مشکل دارد.ترمودیسک، سنسور دیفراست، ترموفیوز، برد الکترونیکی یا المنت مشکل دارد.خرابی قطعات بالا (دیفراست یا یخزدایی) باعث آب نکردن برفک ها می‌شود.اگر قسمت درین(فاضلاب) گرفته شود، برفک های آب شده خارج نمیشود.در نتیجه در فرایند برفک زدایی اختلال ایجاد می‌شود.

چرا یخچال فریزر برفک می زند؟

ما در این مقاله با پردازش‌های مختلف و بررسی علت‌های اصلی یخ‌ زدگی، سعی کردیم تا با جمع ‌آوری اطلاعات از منابع معتبر و ارتباط با  کارشناسان یخچال در مجموعه آقای تعمیرات، علت‌های یخ زدن و برفک زدن یخچال فریزر را برایتان به اشتراک بگذاریم. برفک یخچال فریزر باعث افت کارکردهای سرمایش خواهد شد و با جلوگیری نکردن از یخ ‌زدگی و برفک، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

توجه داشته باشید که برفک زدن یخچال فریزر توسط ساده‌ترین خطا از جانب شما یا محیط اطراف نیز می‌تواند به وجود بیاید. علت‌های بسیار ساده که شاید در طول روز به ‌راحتی از کنار آن‌ها بگذرید. در ادامه، شما را با علت برفک زدن یخچال فریزر بیشتر آشنا خواهیم کرد تا بدانید چه عواملی تأثیر مستقیمی بر روی یخچال شما خواهد گذاشت.

هوای ملایم و خنکی که در داخل یخچال شما همواره در حال جریان است؛ باید به ‌صورت کاملاً یکنواخت در تمام قسمت‌های یخچال فریزر جریان داشته باشد. زمانی که هوای بیرون در طولانی مدت وارد یخچال شود، با هوای سرد یخچال برخورد میکند و باعث به وجود آمدن برفک می‌شود.

همراهان عزیز آقای تعمیرات توجه داشته باشید که سیستم های قدیمی، مدل برفکی میباشند، اما در سیستم های نوفراست، قطعاتی به مانند: سنسور دیفراست، ترمودیسک، ترموفیوز، برد الکترونیکی / تایمر و المنت برای یخ زدایی تعبیه شده است.

علت برفک زدن یخچال فریزر قدیمی

همراهان عزیز آقای تعمیرات توجه نمایید که یخچال فریزرهای قدیمی از نوع برفکی میباشند و قطعاتی برای آب شدن برفک ها در این مدل ها وجود ندارد. اگر احساس کردید، فرایند برفک زدن شدت پیدا کرده و دستگاه زودتر از موعد برفک میزند، علت های آن را در ادامه توضیح داده ایم.

3 علت برفک زدن یخچال فریزر قدیمی:

  1. قرار دادن یخچال در محل نامناسب
  2. خرابی لاستیک‌ دور درب
  3. معیوب شدن ترموستات

3 عامل مهم در برفک زدن یخچال قدیمی ذکر شد که در ادامه مطلب با توضیحات بیشتر آن ها آشنا خواهید شد.

اگر یخچال در محل نامناسبی قرار بگیرد برفک میزند

  • برفک زدن یخچال و ارتباط آن با قرار گرفتن در محل نامناسب به شرح زیر است:
    • اگر فضا آشپزخانه از دمای بالا و رطوبت زیادی برخوردار باشد، با هر بار؛ باز و بسته شدن درب یخچال در طول شبانه ‌روز، رطوبت و هوای بیرون وارد یخچال فریزر خواهد شد که در نتیجه به عنوان علت برفک زدن یخچال فریزر شناخته خواهد شد.
    • سماور، اجاق‌گاز، بخاری، شوفاژ، نور مستقیم خورشید در فضا آشپزخانه و… می‌تواند محیط اطراف را همیشه گرم نگه دارد.
    • در حد امکان سعی کنید یخچال را از وسیله‌های گرمایشی دور نگه دارید.
    • زیرا هر یک از این موارد ذکر شده، به‌ تنهایی گرما زیادی را تولید می کنند و با هر بار باز و بسته شدن درب، این گرما وارد یخچال شده و موتور را گرم نگه می‌دارد و در نتیجه، باعث برفک زدن یخچال فریزر خواهد شد.
    • یخچال در مکانی نصب شود که از پشت و کناره ها، 10 سانتی متر فاصله داشته باشد.

خرابی لاستیک‌های دور درب از دلایل برفک زدن یخچال

از مهم‌ترین علت‌های برفک زدن یخچال فریزر، خرابی نوار دور درب یخچال است. همیشه متوجه لاستیک‌های دور درب یخچال خود باشید. توجه کنید که پس از گذشت مدت ‌زمان طولانی از داشتن یخچال فریزر، لاستیک‌های دور درب را به‌ دقت بررسی کنید که دچار موارد زیر نشده باشند:

  • ساییدگی
  • شل شدن
  • پارگی
  • کنده شدن

اگر با هر یک از این موارد برخورد کردید، سریعاً لاستیک دور درب را تعویض کنید؛ زیرا با وارد شدن هوا بیرون در داخل دستگاه، امکان برفک زدن و یخ زدگی یخچال فریزر بسیار زیاد است. بنابراین، همیشه به لاستیک‌های دور درب یخچال خود توجه داشته باشید.

خرابی ترموستات و نقش آن در برفک زدن یخچال فریزر معمولی

خرابی ترموستات یخچال و نقش آن در برفک زدن یخچال فریزر معمولی به شرح زیر است:

  • از دلایل دیگری که می‌توان در برفک زدن یخچال به آن اشاره کرد، خرابی ترموستات یخچال فریزر خواهد بود.
  • خرابی ترموستات علاوه بر برفک زدن، پیامدهای بد دیگری را با خود به همراه خواهد داشت.
  • معیوب شدن ترموستات نیز برفک زدن یخچال را به سرعت افزایش داده و باعث کند شدن عملکرد دستگاه و کارکرد آن خواهد شد.

نحوه آب کردن برفک یخچال فریزر قدیمی

برای از بین بردن برفک در این مدل دستگاه ها فقط لاستیک دور درب و ترموستات باید چک شود و در صورت مشکل اقدام به تعویض نمایید. اما قبل از تعویض و برای رفع موقت مشکل برفک زدن یخچال موارد زیر را انجام دهید:

  • ابتدا برای رعایت ایمنی، یخچال از برق بکشید.
  • با استفاده از سشوار برفک ها را آب نمایید.
  • دقت کنید که آب بر روی سشوار روشن نریزد، چون بسیار خطرناک است.
  • آب حاصل از آب شدن برفک را تخلیه کنید.
  • سپس درب یخچال را باز بگذارید تا داخل خشک شود.
  • در نهایت بعد از گذر زمان، یخچال را به برق بزنید.

چرا یخچال تایمر دار برفک میزند؟

یخچال هایی که قطعات دیفراست یا همان یخ زدایی دارند، به دو دسته تقسیم شده اند.

  1. یخچال فریزرهای نیمه الکترونیکی که به جای برد و سنسور تایمر دیفراست دارند.
  2. یخچال های تمام الکترونیکی که دارای برد هستند.

قطعات دیفراست در یخچال های نیمه الکترونیکی:

  1. تایمر دیفراست
  2. ترمودیسک
  3. ترموفیوز
  4. المنت

برای رفع مشکل برفک زدن در یخچال های نیمه الکترونیکی که تایمر دارد باید موارد زیر بررسی شود:

  • ابتدا بررسی نمایید تا لاستیک دور درب دفرمه نشده و یا حالت پارگی نداشته باشد.
  • به محیط یخچال و میزان باز بسته کردن درب دقت نمایید.
  • اگر یخچال در محیطی گرم قرار گرفته است از باز و بسته کردن درب، بیش از اندازه خودداری نمایید.
  • قطعات دیفراست یا یخزدایی را برای رفع مشکل برفک زدن یخچال بررسی نمایید.
  • اگر سنسور محیطی مشکل داشته باشد، موتور یکسره کار میکند و سرمای داخل زیاد شده و فرایند یخزدایی با مشکل مواجه میشود.
  • چنانچه قسمت فاضلاب گرفته باشد، برفک های آب شده خارج نمی‌شود و عملیات دیفراست با مشکل مواجه می‌شود.

علت برفک زدن یخچال فریزر نوفراست (دارای برد الکترونیکی)

قطعات دیفراست در یخچال های الکترونیکی:

  1. برد الکترونیکی
  2. سنسور دیفراست
  3. ترمودیسک
  4. ترموفیوز
  5. المنت

در یخچال فریزرهای نوفراست برفک نمایان نمیشود، در صورتیکه دستگاه برفک بزند در داخل فریزر ( قسمت اواپراتور ) مشاهده میشود و این موضوع باعث گرم شدن دستگاه شده و در نتیجه یخچال خنک نمیکند. برای رفع این مشکل باید موارد زیر بررسی شود:

  • قطعات دیفراست
  • خرابی در نوار دور درب یخچال (لاستیک)
  • سنسور محیطی (خراب این قطعه باعث یکسره کار کردن موتور و سرمای بیش از اندازه میشود و در نهایت فرایند سیستم به مشکل برمیخورد.)
  • گرفتگی در قسمت فاضلاب

توجه داشته باشید که فرایند آب شدن برفک ها در یخچال فریزرهای نوفراست، به صورت اتوماتیک با استفاده از قطعات دیفراست انجام میشود و همچنین برفک های آب شده از طریق مسیر فاضلاب خارج می‌شود. اما اگر مسیر تخلیه مسدود باشد (لوله فاضلاب گرفته باشد)، در آن قسمت یخزدگی مشاهده میکنید و با رفع نکردن مشکل؛ در نهایت فرایند یخزدایی با اختلال ایجاد میشود. بنابراین دقت نمایید تا مسیر تخلیه هیچگونه گرفتگی نداشته باشد.

نتیجه گیری از علت ها و راهکارهای برفک زدن یخچال فریزر

برفک زدن یخچال بسیار مهم و حائز اهمیت است که نباید به‌ هیچ ‌وجه از آن‌ها چشم ‌پوشی کرد. در صورت دیر اقدام کردن برای جلوگیری از یخ‌ زدگی و پیدا کردن تعمیر کار یخچال ممکن است هزینه‌های گزافی نیز در این ‌مورد بپردازید و خسارت‌های مالی جدی به وجود بیاید. در این بازار سخت اقتصادی که با افزایش روزانه هزینه‌ها رو به رو هستیم، به‌ هیچ ‌عنوان خرابی یخچال یا تعویض آن مقرون‌ به‌ صرفه نخواهد بود. پس مشکلات برفک زدن یخچال فریزر را پشت گوش نیندازید. دانستن علت‌های برفک زدن علاوه بر اینکه دانش شما را بالا خواهد برد، بلکه موجب می شود که در صورت برخورد با این موارد، دست به عمل‌های ندانسته نزنید تا باعث خرابی بیشتر یخچال فریزر نشوید.

  • اگر یخچال فریزر شما نوفراست است و برفک میزند؛ ترمودیسک، سنسور دیفراست هیتر، برد الکترونیکی و لاستیک را چک نمایید.
  • اگر سیستم یخچال شما قدیمی  است، برای رفع  مشکل برفک زدن؛ لاستیک دور درب و ترموستات چک شود.
  • برای سیستم ها نیمه نوفراست، تایمر و لاستیک و المنت یا اگر تایمر نداشت، ترموستات و لاستیک را برای رفع مشکل یخ زدگی چک نمایید.
  • همیشه قسمت درین یا همان فاضلاب یخچال فریزر را چک نمایید تا باعث آبریزی در کف یخچال و یخزدگی نشود.
تعمیرات سریع

تعمیرات سریع

حداکثر زمان تعمیرات توسط  آقای تعمیرات 24 الی 48 ساعت بوده، و بیشتر تعمیرات در محل شما در کمتر از 2 ساعت انجام خواهد شد.

گواهی اصالت قطعات

گواهی اصالت قطعات

برای آسوده خاطر بودن شما مشتریان گرامی شرکت گواهی اصالت قطعات صادر خواهد کرد، تا  اصل بودن قطعه به کار رفته در تعمیرات را تضمین نماید.

گارانتی سه ماهه

گارانتی سه ماهه

برای تضمین تعمیرات در صورت خرابی مجدد همان قطعه، به صورت رایگان برای شما تعمیرات را انجام خواهیم داد، و نیاز به پرداخت هزینه از طرف شما نیست.

اولویت در تعمیر قطعات

همین امروز لوازم خانگی خود را تعمیر کنید

از طریق تماس با تلفن 91035449 - 021 ( 10 خط ویژه ) و یا تکمیل فرم آنلاین

خرید مستقیم و آنلاین قطعات یدکی لوازم خانگی از وبسایت راسا فیلتر

فروشگاه آنلاین قطعات یدکی
5/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *