علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

وقتی ماشین ظرفشویی تخلیه نمی کند چه باید کرد؟ علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟ اگر درب دستگاه خود را باز کرده اید و با یک گودال بدبو و کثیف در داخل آن روبرو شدید، با آقای تعمیرات همراه باشید رعایت نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم برای عیب یابی و حل کردن مشکل لازم است.

چرا آب ماشین ظرفشویی تخلیه نمی شود؟

چنین مشکلی میتواند دلایلی ساده داشته باشد که بتوانید خود به تنهایی برای رفع آن اقدام کنید یا برای حل آن از مرکز تعمیرات آقای تعمیرات کمک بگیرید برخی از مواردی که ممکن است دستگاه شما با آن روبرو شده باشد را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی اتصالات مربوط به سینک

اولین قدم در یافتن علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بررسی نوع اتصال شلنگ تخلیه در زیر سینک است. کابینت را باز کنید و به پیکربندی شلنگ تخلیه ظرفشويي از مسیری که طی کرده و نحوه اتصال آن به خروجی فاضلاب سینک نگاه کنید.

در این پیکربندی، شلنگ تخلیه از ماشین ظرفشویی وارد کابینت می شود، حلقه تا بالای کابینت، جایی که با بستی در سر جای خود سفت و سپس به فاضلاب متصل می شود.

شلنگ تخلیه باید یک حلقه در انتها داشته باشد و سپس به لوله فاضلاب متصل شود، تله فاضلاب باید بعد از لوله تخلیه باشد. بی توجهی به این موضوع باعث گیر افتادن گازها و بوی بد ناشی از علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باشد.

ظرفشویی را دوباره روی برنامه تخلیه تنظیم کنید

شلنگ تخلیه مواد و آب کثیف را از ماشین ظرفشویی شما به فاضلاب هدایت میکند. اگر مواد غذای زیاد یا لجن ایجاد شده از مواد غذایی در لوله تخلیه ته نشین شود، می تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی شما باشد. گاهی اوقات، بهتر است برنامه تخلیه را دوباره اجرا کنید.

 آب باقی مانده را پاک کنید

اگر اجرای برنامه مجدد تخلیه کمکی نکرد (یا اگر دستگاه شما این برنامه را ندارد)، وقت آن است که آب را به شکل دستی تخلیه کنید تا از نزدیک بررسی کنید که چرا ماشین ظرفشویی تخلیه نمیکنه ؟ برای شروع پارچه هایی برای جذب آب را در اطراف پایه ماشین ظرفشویی قرار دهید و سپس قفسه ظرف پایینی را به سادگی بیرون بیاورید.

در حالی که قفسه از سر راه خارج شده است، از یک لیوان پلاستیکی استفاده کنید تا آب کثیف و بدبو را داخل یک سطل بریزید. وقتی سطح آب خیلی پایین آمد که نمی‌توان آن را جمع کرد، از پارچه هایی استفاده کنید تا آخرین ذره از این آب را ته دستگاه را خشک کنید.

 استفاده از مواد شوینده نا مناسب

ماشین های ظرفشویی با مواد شوینده خاصی طراحی شده اند که بدون تولید کف ظروف را تمیز کنند. اگر مایع ظرفشویی معمولی شوینده های لباسشویی و شوینده های غیر استاندارد استفاده کنید این عوامل می تواند به راحتی ایجاد کف کنند علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باشند. به راحتی طبق توضیحاتی که در بالا گفتیم آب را خارج کنید و برای استفاده مجدد از شوینده ی مناسب برای شستشو بهره بگیرید.

مسدود شدن فیلتر

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

فیلتر تخلیه اغلب منبع گرفتگی و علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی است آن در قسمت پایین ماشین ظرفشویی شما، زیر قفسه پایینی وجود دارد. پوشش آن اغلب شبیه سبدی توری است که خودش دارای رزوه است یا با پیچی جداگانه در جای خود نگه داشته می شود.

اگر میخواهید بدانید چرا آب ماشین ظرفشویی تخلیه نمی شود ؟! باید درپوش را بردارید و مواد غذایی را در فیلتر بررسی کنید. از دست یا قاشق استفاده کنید تا هر گونه زباله را پاک کنید، درپوش را نصب کنید و چرخه شستشوی ظروف را دوباره اجرا کنید.

توجه: در صورت مشاهده مقدار زیادی بقایای مواد غذایی در فیلتر تخلیه، با خالی کردن پسماند های بزرگ ظروف قبل از چیدن در دستگاه از گرفتگی در آینده جلوگیری کنید. اکثر ماشین‌های ظرفشویی که امروزه تولید می‌شوند دارای آسیاب هستند که تکه‌های غذای مرطوب نرم را آسیاب می‌کنند، اما تقریباً قدرت دفع تکه های بزرگ پسماند را ندارند و این علت تخلیه نکردن ظرفشویی میباشد بنابراین حتی اگر دستگاه شما می گوید که نیازی به شستشوی ظروف ندارید، به هر حال این کار را انجام دهید تا از تمیز کردن مکرر سبد تخلیه جلوگیری کنید.

خم شدن شلنگ تخلیه در علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

شلنگ تخلیه اگر پیچ خورده باشد (شلنگ پلاستیکی سبک و دنده ای که از پمپ دستگاه به فاضلاب متصل می شود) می تواند دلیل تخلیه نشدن ماشین ظرفشویی باشد.

اگر چیزی بزرگ یا سنگین در کابینت زیر سینک گذاشته باشید، ممکن است راه شلنگ تخلیه را مختل کرده باشید، بنابراین منطقه را کاوش کرده و شلنگ را پیدا کنید. اگر پیچ خورده است، سعی کنید آن را به صورت دستی صاف کنید.

متأسفانه، هنگامی که شلنگ تخلیه پیچ خورده، تمایل دارد دوباره در همان نقطه خم شود. اگر این اتفاق ادامه داشت، شلنگ تخلیه را تعویض کنید تا علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را برطرف کنید.

چرا ظرفشویی تخلیه نمیکند ؟ شلنگ تخلیه مسدود است

اگر شلنگ پیچ خورده نباشد، ممکن است همچنان با لجن انباشته شده غذا یا زباله مسدود شود. برای بررسی گرفتگی، باید پانل قاب جلوی ماشین ظرفشویی در قسمت جلو را باز کنید و محل اتصال شلنگ به پمپ تخلیه را پیدا کنید.

یافتن محلی که دچار انسداد شده است.

باید در ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید، این یک قانون کلی است که نباید هنگام بررسی مشکلات لوازم خانگی، آنها در برق باشند. پس قاب دستگاه را با پیچ گوشتی باز کرده شلنگ در از پمپ جدا کنید.

برای بررسی گرفتگی شلنگ، به سادگی داخل آن را باد کنید. اگر هوا از آن عبور نکند، گرفتگی دارید و علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی شما همین است.

اگر گرفتگی در هر دو انتهای شلنگ قرار دارد، می‌توانید سعی کنید آن را با پیچ گوشتی یا ابزار نازک دیگر، مانند سیم، به دقت باز کنید.

برای اینکه مشکل تخلیه نکردن ظرفشویی را حل کنید، اگر گرفتگی در نزدیکی یا انتهای لوله به پمپ قرار ندارد، شیلنگ را از محل اتصال آن به فاضلاب باز کنید تا از وجود گرفتگی در انتهای آن اطمینان حاصل کنید. اگر گرفتگی سخت و با رسوب همراه است، احتمالاً باید کل شیلنگ را تعویض کنید. سعی نکنید گرفتگی را با فنر لوله کشی باز کنید. شیلنگ های ماشین ظرفش

ویی برای مقاومت در برابر حرکت برشی فنر طراحی نشده اند و به راحتی سوراخ می شوند.

تعویض شلنگ برای حل تخلیه نکردن آب در ظرفشویی

برای پیچ خوردگی های مکرر یا گرفتگی هایی که نمی توانید آنها را باز کنید، باید کل شلنگ را تعویض کنید. اگر خودتان راحت نیستید با یک لوله کش تماس بگیرید.

در مرحله بعد، شلنگ قدیمی را هم از پمپ و هم از محل اتصال فاضلاب (یا شکاف هوا) باز کرده و شیلنگ جدید را به همان روش وصل کنید. اگر بست یا چسب نیاز است آن را برای آب بندی بپوشانید.

خرابی پمپ

درست مانند فیلتر ظرفشویی، پمپ تخلیه به راحتی می تواند توسط ذرات غذای باقی مانده و چربی ایجاد شده مسدود شود. این کار باعث تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی شما می شود. هر زباله ای که ممکن است راه خود را به پمپ پیدا کرده باشد، معمولاً در نزدیکی پروانه (روتوری که فشار و جریان سیال را افزایش میدهد) یافت میشود.

اجسام خارجی مانند شیشه شکسته نیز می توانند به راحتی داخل پمپ تخلیه وارد شوند. و از کارکرد پمپ جلوگیری کنند. اگر مشکلی در اینجا وجود دارد، باید بتوانید صدای کار کردن پمپ را  هنگام  تخلیه بشنوید.

بررسی پمپ تخلیه نیاز به دسترسی به قسمت های پایین دستگاه دارد. این بدان معناست که باید شلنگ ورودی را جدا کرده و کاور پایه را بردارید. همچنین باید با استفاده از یک مولتی متر مقدار مقاومت را برای اطمینان از عملکرد صحیح پمپ اندازه گیری کنید. اگر در انجام هر یک از این کارها احساس کنید. مسیر پیچیده ای دارید یا نمی خواهید خطر ابطال گارانتی دستگاه خود را داشته باشید. با خدمات آقای تعمیرات تماس بگیرید تا علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی شما را بیابد و رفع کند.

کلام آخر در یافتن علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

در بیشتر مواقع، وقتی متوجه می‌شوید که ماشین ظرفشویی تخلیه نمی‌کند، رفع ایراد ساده و ارزان است. این احتمالاً نتیجه دفع کامل فاضلاب است که اجازه نمی دهد آب تخلیه به ماشین وارد شود، اگر آب ظرفشویی تخلیه نشود بنابراین به ته دستگاه باز می گردد. بدون آن، مشکل احتمالاً پیچ خوردگی در شلنگ تخلیه، یا گرفتگی در شلنگ، تخلیه یا شکاف هوا است. هنگام مشخص شدن علت تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی به ندرت نیاز به تماس با تعمیرکار خواهید داشت.

چرا ماشین ظرفشویی آب تخلیه نمی کندراه حل
خاموش شدن در وسط برنامه شستشواجرای دوباره برنامه
مسدود شدن سبد فیلترکف ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که یک ماده یا تکه های غذا از قفسه نیفتاده است تا جریان آب را مسدود کند.
چیدمان نادرست و بارگیری بیش از حد دستگاهمطمئن شوید که ماشین ظرفشویی را به درستی بارگیری کرده اید برای انجام اینکار میتوانید دفترچه را مطالعه کنید.
گرفتگی یا تا شدن شلنگ تخلیهاز قسمت پمپ تا خروجی فاضلاب شلنگ را چک کنید که خمیدگی نداشته باشد و با استفاده از باد سشوار از یک طرف گرفتگی آن را بررسی و سپس در صورت خرابی اقدام به تعویض آن کنید.
خرابی پمپ تخلیهعلت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می تواند از ایراد پمپ باشد به دقت گوش کنید اگر تخلیه با صدای غیر عادی باشد به خصوص اگر صدای تق تق یا صدای کلیک ایجاد می کند، پمپ تخلیه و موتور آن ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.
اولویت در تعمیر قطعات

همین امروز لوازم خانگی خود را تعمیر کنید

از طریق تماس با تلفن 91035449 - 021 ( 10 خط ویژه ) و یا تکمیل فرم آنلاین

خرید قطعات یدکی ماشین ظرفشویی از وبسایت راسا فیلتر

قیمت پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی
5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *